El Festival Internacional de Cinema de Peníscola va ser un referent cultural que va convertir la ciutat a l’epicentre del cinema, va atraure grans figures i va oferir projeccions úniques en un entorn inigualable.
Des que Anthony Mann quedara enamorat de Peníscola per rodar amb Charlton Heston i Sophia Loren la pel·lícula El Cid de 1961, aquesta població costanera de la Mediterrània serà recordada per la seua participació i amor al cinema. Altres produccions com la mítica Calabuch o París Tombuctú, del finat Luis García Berlanga, van tindre el seu escenari a Peníscola, o la recent superproducció americana Game of Thrones o la popular sèrie El Chiringuito de Pepe.
Els anys vuitanta van suposar un ‘boom’ per a l’auge dels festivals a Espanya i l’any 1988 va nàixer amb molta il·lusió el Festival Internacional de Comèdia de Peníscola.
Al llarg de vint edicions, el municipi castellonenc, ja conegut per les seues platges i per ser l’escenari de mítiques pel·lícules i sèries, es convertia durant uns dies en el focus del seté art, amb gran afluència de professionals del cinema, públic, mitjans i cinèfils.
Peníscola va albergar durant aquests 20 anys el Festival de Cinema. Un festival enfocat al gènere comèdia i que, des de la primera edició del Festival Internacional de Cinema de Comèdia de Peníscola, va pretendre ser un referent en els festivals nacionals de cinema.
Per Peníscola, gràcies al festival, van passar noms tan cèlebres com el de Charlton Heston, Bo Dereck o Micky Ronnie i centenars d’actors espanyols que van participar en el festival fent d’aquest un gran esdeveniment del cinema nacional.
Una època en què Juan Luis Galiardo, Fernando Esteso, Àlex de la Iglesia, Victoria Abril, Sancho Gracia, María Barranco, Rosa Maria Sardà, Carmen Sevilla, Aitana Sánchez Gijón o Maribel Verdú passejaven per Peníscola sota la lluna. Fins i tot, alguna vegada, van ser estrelles de Hollywood, com Peter Fonda o Bud Spencer, les que van il·luminar el passeig marítim.
També, durant uns dies, el cel·luloide mundial va posar la mirada al Festival de Cinema de la localitat per ser l’únic que va donar un premi a la mona Chita en vida.
Però, si cal destacar un episodi mític, va ser aquell dia en què Berlanga va tornar a trepitjar la localitat, cinquanta anys després del rodatge de Calabuch, obra mestra del director valencià, que va donar nom als guardons del certamen impulsat per la ciutat del Papa Luna com a forma de promocionar-se davant del món sencer.
Els premis Calabuch van ser reconeguts a nivell nacional per part dels professionals del món del cinema i fans del sèptim art nacional.
Eren temps en què les pel·lícules buscaven aquí el seu granet d’arena en la promoció i des del festival retien, any rere any, complert homenatge a tots els actors espanyols que van fer d’aquest gènere una cosa tan especial en el nostre país.
I no en va, seguint l’estela que va deixar aquest festival, la ciutat de Peníscola continua sent l’escenari de sèries televisives i films, cosa que fa que aquesta ciutat de la Mediterrània seguisca directament vinculada al cinema.
Subscriu-te i mantingues-te al dia!
Rep al teu correu les darreres novetats, esdeveniments, ofertes exclusives i consells de viatge per gaudir al màxim d’aquesta increïble destinació turística.